יום שלישי, 13 במרץ 2012

מיקום המזוזה בשער העשוי ככיפה

התמונה אינה ברורה דיה - לחץ להגדלה !
מקראה לתמונה: הקו הכחול מציין את גבול המשקוף לפי השיטות השונות. והקו החום את מיקום המזוזה.

הט"ז (יו"ד סי' רפז) מציין שיש בעיה במקום קביעת המזוזה בשער ככיפה, היות שקביעת הגבול בין מזוזות הסף והמשקוף לכאורה שנוי במחלוקת, לשיטת רש"י וסייעתו מיקום המשקוף הוא רק במקום העליון שבשער שרוחבו מצטמצם לד' טפחים רוחב [שציינתי בקו כחול], עד שם הוא מזוזות השער שראוי לקביעת מזוזה. מה שאין כן לרמב"ם, סיום מזוזות השער הוא במזוזות העומדות ישר [אנכיים] ואילו ממקום שמתחיל הכיפה להתעגל או לפנות באלכסון הוא מקום המשקוף.
אם כן לרמב"ם יש לקבוע המזוזה [כבשתי הציורים שמימין] לפני תחילת העיקום, ואילו לרש"י יש לקבעה בשליש העליון [כפי שמופיע בשתי התמונות שמשמאל].
הט"ז מציע לקבוע כמצוייר בשתי התמונות שמשמאל, לדעתו גם הרמב"ם יודה שתחילת העיקום הוא בכלל מזוזות השער.
כמה אחרונים חולקים על הט"ז [ראה ספר חובת הדר פרק ז, הערה לה] וסוברים להיפך שגם לרש"י אפשר שעד מקום הכיפה היינו מזוזות השער כשהן גבוהות י' טפחים לכל הפחות ביושר, והשאר שמעל [הכיפה] הוא משקוף, ולכן הם מציעים לקבוע את המזוזה כבשתי התמונות שמימין. וכמדומה לי שכן נוהגים כל העולם למעשה.

יש לחזק את המנהג שקובעים את המזוזה בחלק מזוזת הסף העומד ביושר דוקא, ולא למעלה היכן שמזוזות הסף מתעגל או מתעקם, מפני הסיבות הבאות:

א.  אנו רואים שהגם שחז"ל הקפידו על מיקום קביעת המזוזה בשליש העליון, ויש אומרים שדבר זה מעכב [ראה ט"ז שם, וב"ח יורה דעה סי' רפט דפוסק ע"פ דעת הרמב"ם, דאם קבעה למטה משליש העליון פסול] מ"מ הסכימו [הט"ז וב"ח הנ"ל ע"פ הירושלמי] שבשער גבוה לא יניחנה בשליש העליון אלא בין כתפיו, אע"פ שהוא למטה משליש העליון.
הרי שבמקום שהיה לחז"ל סברא אחרת [כגון בשער גבוה משום שלא יראו את המזוזה, אם יקבענה בגובה בשליש העליון של השער] לא הקפידו על ענין שליש העליון. כמו כן אפשר לומר בשער העשוי ככיפה, עדיף שקביעת המזוזה לא תהא בשליש העליון של כל גובה השער, ובלבד שתהא בחלק הברור שנקרא מזוזות הסף.

ב.  יש להעיר שבשער עם כיפה רחבה, הרי לשיטת רש"י והט"ז, תהא קביעת המזוזה בחלק המתעגל, ופעמים שהיא פונה ומסתכל כלפי הרצפה [כעין שציירתי בציור הראשון משמאל למעלה], והרי לרש"י ורמב"ם מזוזה שכובה פסולה!!
ודוחק [וחידוש] גדול לומר שלדעתם צריך לקדוח חור במשקוף ולזקוף את המזוזה שם, והרי בין כה לא יראוהו כלל.
אלא ברור שגם לדעתם, כשם שבשער גבוה יש להניח את המזוזה במקום המתאים, כמו כן בשער העשוי ככיפה. (ונראה לע"ד שזה רמוז בתוך דברי הט"ז שם בסוף דבריו דו"ק).

ג.  וכן אם השער מתעגל מהרצפה [שלרמב"ם ושו"ע פטור לגמרי כי אין לו מזוזות ומשקוף, אבל] לרש"י וסייעתו חייבת במזוזה, היכן יקבענה? האם מודדים שליש העליון בגובה השער מהרצפה ישר לכיוון המשקוף [ציור ראשון מימין למטה], או מודדים שליש בהיקף מזוזת השער [ציור שני למטה].
נראה פשוט שמודדים בגובה אויר השער ולא בהיקף עיגול קשת המזוזה, ונמצא שאם נקבע את המזוזה בתחילת שליש העליון של קו הישר הוא תחת שליש העליון בחישוב המתעגל.

ד.  הרב דוד ברסמן העיר בהערה, שבשער שיש לה מזוזות ביושר עשרה טפחים [דחייבת לכו"ע] ראוי לקבעה בתחילת שליש העליון של היושר, והיינו בטפח השביעי בערך.

3 תגובות:

  1. I believe that those that are makpid to place a mezuzah on the bottom of shlish haelyon would do so as well in this case i.e. not just a tefach lower.

    השבמחק
    תשובות
    1. I fixed inside - erasing the word "tefach"
      תקנתי בפנים על פי הערת ר' דוד ומחקתי את המלה "טפח" מהקטע שמתחיל "אם כן לרמב"ם".

      מחק
  2. Dovid, thanks for your note
    It is correct that according Rambam the mezuza should be in the begining of the shlish ha'elyon, and not like I wrote a tefach before the start of the arch
    The reason I wrote so, is because this is what is written in Chovat Ha'dor quoted
    His reason is obvious, since according to Rashi and Taz the shlish ha'elyon is considered with [part of] the arch, therefore they moved the mezuza up to maximum hight permitted for the Rambam, in order to be in the shlish ha'elyon according Rashi and Taz in some cases

    השבמחק