יום שישי, 14 באוקטובר 2016

תשובת רבי עקיבא איגר - להפוך תפלין של ראש מר"ת לרש"י

תשובת רבי עקיבא איגר (מהד"ת סימן ח)

השאלה: תפלין של ראש שהפרשיות מסודרים כסדר ר"ת, האם מותר לשנות הסדר כרש"י כדי להניחם כרש"י, או שמחמת שהפרשיות כסדר ר"ת א"כ פסול לרש"י.

התשובה: מותר לשנותם לעשותם כרש"י. ולהלן עיקרי התשובה ודברים הנלמדים ממנו.

א.  הפרשיות לא נפסלו לרש"י ולא נאמר שכתיבתן עבור סדר ר"ת הוי כתיבה שלא לשם תפלין, דאין חילוק בקדושת הפרשיות בין שהם לשם רש"י או ר"ת, דלא כותבים הפרשיות לשם קדושת רש"י או קדושת ר"ת, אלא לשם קדושת תפלין. שמע מינה הקדושה היא שוה ואחת. וממילא לא שייך להקרא נכתב עבור ר"ת שלא לשמה לרש"י.
ומוכיח כן מהב"ח [סי' לד] שניתן להחליף הפרשיות מרש"י לר"ת, והוא הדין להיפך.

ב.  אמנם הדרישה [סי' לד] כתב דלכן היו הפרשיות [שנמצאו בקבר יחזקאל עשויות כסדר רש"י] בגניזה, כי הם פסולים לר"ת.
ואין מזה סתירה לדברי הב"ח שהיה יכול להחליף לסדר ר"ת, כי שמא קפדינן על סדר פתוחות וסתומות. וסיום פ' והיה אם שמע לפי רש"י 'על הארץ' עד הסוף, ואם ישנה סדרה להניחה לפי סדר ר"ת, נמצא אין ריוח פרשה לפני פ' שמע הכתובה בראש הדף.
ואפילו לסוברים דלא קפדינן על ריוח פתוחות וסתומות בשל ראש כי הם בקלפים נפרדים, בשל יד לכו"ע קפדינן. וא"כ א"א להחליף יד של רש"י [לחתוך הפרשיות שמע ווהיה אם שמע, ולהדביקן כסדר ר"ת] לעשותה ר"ת, דפרשת שמע לא תהא פתוחה כדין.
(משמע מתשובת רעק"א, דזה רק למ"ד שצריך לדבקם, אבל למ"ד דאין צריך לדבקם [וכן קיי"ל] אלא מותר להניחם בבית של יד ד' קלפים חתוכות זה מזה, לא יהא איכפת אם אין ריוח לפני שמע [כדין בתפלין של ראש], וצ"ע.
ואפשר לומר בדוחק דלא כתב רעק"א כן [כסברא והלכה פשוטה], אלא רק לבאר סברת הב"ח דהיה אפשר לעשות מרש"י ר"ת גם בשל יד).

ג.  ואין לחשוש כאן מדין הורדה בקדושה, כי לפי המנהג שרוב העולם אין מניחים תפלין ר"ת, לא חשיב לדידן תפלין ר"ת קדושה ביחס לרש"י, אלא כחול, ולכן לא חשיב הורדה. [אבל מרש"י לעשותן ר"ת אסור משום הורדה בקדושה].
(אמנם בשוע"ר סי' לד כתב דאנו לא מברכים על ר"ת, שמע מינה שאין קדושתן כרש"י, ולכן התיר [רק] בשעת הצורך ליטול רצועה מר"ת לתפלין של רש"י. ושמא זה אותה סברא בכללות.
ושמענו מדברי רעק"א שיש דין הורדה בקדושה גם בפרשיות עצמן [לעשות מתפלין רש"י תפלין ר"ת על ידי שינוי סדר הפרשיות בשל ראש, אי לא קפדינן על פתוחות וסתומות בשל ראש, או לענין פרשת קדש ווהיה כי יביאך שאין שינוי ביניהם] ולא רק בבתים ורצועות, וכן סברת כל האחרונים בסי' לד).

ראה גם מה שכתבתי: פרשיות תפלין של יד להפכם מרש"י לר"ת
http://hebrewstam.blogspot.co.il/2012/01/blog-post_6745.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה